Joop Bromet

Haar werk houdt het midden tussen abstract en figuratief. Dat wil zeggen dat je bij Ans wel in grote lijnen kunt zien wat het voorstelt, maar dat ze graag ruimte open laat voor vraagtekens, voor mysterie. Vooral haar kleurgebruik is opmerkelijk en geraffineerd. Op veel van haar schilderijen komen vrouwenfiguren voor die voor zich zelf kiezen

Roos van der Put, recensent Leidsch Dagblad

2de prijs Leidato

Binnen het aanbod van de verschillende stijlen heeft de Jury gekeken naar technische vaardigheid, originaliteit, kleurgebruik en de combinatie inhoud en compositie. Van de aanwezige werken sprongen twee kleurcomposities van Ans Rotteveel er boven uit.Het zijn heldere, evenwichtige composities die met een trefzeker gebaar op het doek zijn geplaatst.

Remi de Cnodder, Kunstcriticus België

Ans Rotteveel, een Nederlandse artieste. Wat het eerst opvalt in haar schilderijen is het feit dat de kleur voor haar een dominerende rol vervult. Zij is een coloriste die de magische kracht van kleur onderkent en deze op een sterke wijze weet aan te wenden. Men kan zeggen wat is schilderkunst anders dan kleur tot een bepaald beeld brengen, hetzij figuratief, hetzij non-figuratief. Trouwens Ans Rotteveel verkent ook gebieden die van een geabstraheerde vorm in bepaalde delen van het schilderij naar een zuivere abstractie overhellen. Natuurlijk. in enkele van haar schilderijen laat zij haar coloristisch sentiment overwegen zonder echter aan een dromerige uitstraling van de menselijk figuur te verzaken.
Wat telkens opvalt is dat Ans Rotteveel in het kleurregister iets van de droom, van een structurele eenheid in de compositie bereikt. Een voortreffelijk bewijs dat zij ook een constructieve compositie aankan.

Lenny van der Munnik, publiciste bij Art Intercession

De Warmondse kunstenares Ans Rotteveel laat zich bij het vervaardigen van haar werken inspireren door de vrouw. Zij schildert deze vrouwspersonen bijna altijd als gestileerde figuren, breed geschouderd, veelal vergezelt door een mystiek licht in de verte. Dit alles wordt omgeven door constructieve vormen. De kunst van Ans Rotteveel kenmerkt zich door een sterke binding; de kern van het bestaan. Zij brengt in haar werk op een krachtige manier verschillende elementaire gevoelens naar voren: liefde, angst, verdriet, twijfel, verwondering maar vooral ook vertrouwen tot uitdrukking.De dialoog tussen de mensenfiguren geeft een beeld gelijk aan een stilleven.

Art Expo Haarlemmermeer, Jacob Sietsema, Kunsthandelaar

Emoties in kleur.
Meeslepend kijkspektakel van Judith Karstens en Ans Rotteveel bij galerie Art Simus (v/h Art Expo Haarlemmermeer) in Nieuw-Vennep
In zwart/wit op krantenpapier is het moeilijk exact verslag te doen van de emotionele kleurenexpressies waarop de kunstenaressen Judith Kerstens en Ans Rotteveel ons trakteren bij galeria Art Simus in Nieuw-Vennep. Noem het maar Emoties in Kleur, suggereert Ans Rotteveel. Zij werkt met gemengde technieken, waarbij acrylverf de boventoon voert. Vaak fel, contrasterend, in andere werken juist weer zacht en harmoniërend. Herhaling ligt niet in haar lijn. Gelijkmatigheid is haar karakter niet. Als kijker word je onmiddellijk geraakt. Net als emotionele muziek hebben kleuren en contrasten geen uitleg nodig, ook al zijn ze abstract neergezet. Het raakt je of het raakt je niet. Het eerste is meestal het geval. Heftige gebeurtenissen kunnen we er ons bij voorstellen. Ans Rotteveel vindt haar inspiratie vooral in het wereldnieuws. Nee, geen aaneenschakeling van bloedrode schilderijen, ook de positieve spektakels worden vertaald op het doek. Kenmerken in het werk is de gelaagdheid. Eerst gedreven, snelle bewegingen in acryl met het schildersmes. Later aangevuld met transparante tinten die afwisselend de krachtige structuren doen opleven en dan weer verzachten.
Art Expo Haarlemmermeer, Jacob Sietsema, Kunsthandelaar

Lenny van der Munnik, Kunsthistoricus.

Vrouwelijkheid in Verscheidenheid, Ans Spoelder

Het valt mij op dat door de eeuwen heen kunstenaars de vrouw als onderwerp nemen. Blijkbaar blijft de vrouw een kunstenaar boeien om redenen van haar vrouwelijke schoonheid en sensualiteit. De uiteindelijke beeldvorming van de kunstenaar bepaalt hoe de vrouw wordt weergegeven en wat de kijker uiteindelijk te zien krijgt. Het kan een natuurlijk, realistisch, moederlijk, sensueel, exotisch, feministisch, mythisch of zelfs een abstraherend of abstract beeld van een vrouw zijn. En natuurlijk is hiermee niet alles gezegd. Toch is het uiteindelijk de kijker zelf die bepaalt of een kunstwerk hem of haar beroert. En daar gaat het om.
Kortom het is de moeite waard om te komen kijken. En zelf te oordelen. Ans Spoelder, Nieuw-Vennep – acryl op doek –